Ce cantitate de sare ar trebui sa consumam intr-o zi?
Wednesday, February 13th, 2013 | 0 comentarii

Organizatia Mondiala a Sanatatii a publicat recent recomandari privind cantitatea de sodiu si de potasiu pe care ar trebui sa o consume o persoana intr-o zi. Necesitatea acestor recomandari vine din numarul mare de persoane hipertensive, tensiunea arteriala crescuta fiind un factor de risc major pentru bolile cardiovasculare si accidentele vasculare cerebrale. Cercetarile OMS au aratat ca majoritatea persoanelor consuma prea putin potasiu si prea mult sodiu comparativ cu nevoile zilnice. Recomandarile sunt atat pentru adulti (considerati in aceste recomandari ca persoane peste 16 ani), cat si pentru copiii peste 2 ani.

Concret, OMS recomanda ca un adult sa consume mai putin de 2 g sodiu pe zi (ceea ce inseamna 5 g sare) si cel putin 3,51 g potasiu pe zi. Aceste cantitati trebuie adaptate la copii in functie de necesarul energetic.

OMS ofera liste cu cantitatea de sare si potasiu care exista in alimente, reamintind ca alimentele procesate contin cea mai mare concentratie de sare si ca, prin procesare, se reduce cantitatea de potasiu din alimente. Produsele cu cantitatea cea mai mare de sare sunt concentratele de supe, sosul de soia si in general sosurile gata preparate, snacks-urile, mezelurile, sortimente de branzeturi, unt, margarine. Alimentele neprocesate contin, evident, o cantitate mult mai mica de sare si ele ar trebui sa reprezinte procentul cel mai mare din ceea ce mancam zilnic.

Pe de alta parte, alimentele bogate in potasiu, care ar trebui incluse in dieta sunt fasolea si mazarea, nucile si alunele, legumele- spanacul, varza, patrunjelul, morcovul si fructele- bananele.

In comunicatul de presa al OMS de la sfarsitul lunii ianuarie, se mentioneaza masurile pe care autoritatile trebuie sa le ia pentru reducerea consumului de sodiu si cresterea consumului de potasiu: etichetarea produselor alimentare, educatia consumatorilor, revizuirea ghidurilor nationale de nutritie si negocierea cu producatorii de alimente pentru a reduce cantitatea de sare din alimentele procesate.

Gasiti recomandarile integral pe site-ul OMS

  1. World Health Organization. Sodium intake for adults and children. Geneva, Switzerland: 2012. Available here.
  2. World Health Organization. Potassium intake for adults and children. Geneva, Switzerland: 2012. Available here.

World Health Organization. WHO issues new guidance on dietary salt and potassium [press release]. January 31, 2013. Available here

 

De retinut ca recomandarile se adreseaza tuturor persoanelor peste 16 ani (nu numai pacientilor cu hipertensiune), inclusiv femeilor insarcinate sau care alapteaza, exceptand anumite categorii de pacienti la care trebuie particularizate recomandarile. Daca vi se pare complicat sa verificati de fiecare data etichetele alimentelor, faceti macar o data un astfel de exercitiu, pentru a vedea la ce nivel va situati cu consumul celor doua minerale. In plus, evitati alimentele procesate, alimentele de tip fast-food, snacks. Tot acest “efort” este necesar pentru a preveni aparitia hipertensiunii, care in ultimii ani a inregistrat o incidenta foarte mare, la varste din ce in ce mai mici.

OMS revizuieste si urmeaza sa publice si recomandarile privind cantitatea de grasimi si carbohidrati pentru prevenirea diabetului zaharat, obezitatii si bolilor cardiovasculare.

Lasa un comentariu

Adresa dumneavoastra de e-mail va ramane privata. * - Campuri obligatorii


*