Cat de importanta este comunicarea cu pacientul?
Monday, April 8th, 2013 | 0 comentarii

Intrebarea este evident retorica, pentru ca toti stim cat de importanta este comunicarea cu pacientul. Am ales acest titlu tocmai pentru a ne intreba daca intr-adevar reusim sa facem acest lucru zi de zi si pentru ca sunt inca foarte entuziasmata dupa participarea recenta la un curs cu aceasta tema, pe cale il recomand cu caldura nu doar colegilor mei medici, ci tuturor celor care doresc o mai buna comunicare cu cei din jur.

Trebuie sa recunosc ca acest subiect se muleaza foarte bine pe o pasiune mai veche de a mea legata de tot ce inseamna dezvoltare personala si ca trainingurile de acest fel sunt mai eficiente si placute decat lectura individuala a cartilor pe aceeasi tema. In plus, am avut ocazia sa ne impartasim experienta cu ceilalti participanti la curs, inclusiv sa ne “plangem” de dificultatile legate de activitatea de medic in Romania de azi si de barierele care stau in calea unei comunicari eficiente.

De ce este important sa comunicam eficient cu pacientii? Pentru ca pacientul se asteapta sa fie ascultat, inteles, sa isi povesteasca toate suferintele, nu neaparat cele strict legate de specialitatea unde se prezinta, sa gaseasca un raspuns la intrebarile si ingrijorarile sale, sa plece de la doctor cu un confort psihic sporit. Starea de bine la sfarsitul consultatiei nu depinde doar de tratamentul primit, ci si de increderea pe care medicul si-a castigat-o in fata pacientului. Evident, toate acestea necesita un consum de energie din partea medicului pentru o ascultare activa, pentru a manifesta empatie, pentru a identifica asteptarile pacientului si a raspunde acestora.

Empatia are si o componenta innascuta, care ne ajuta pe multi sa ne fie mai usor si natural sa cream o relatie buna cu pacientii nostrii si din fericire feedback-ul personal pe care l-am primit de la multi dintre acestia este incurajator pentru mine, iar “conflictele” cu pacientii foarte putine. De aceea, as vrea sa extind intrebarea din titlu la cat de important si in ce fel comunicam cu cei din jur in conditiile in care comunicarea de la semafoare inseamna claxoane si injuraturi pe care le auzim zi de zi.

Revenind la comunicarea cu pacientii, daca toti stim ca este foarte important sa comunicam, mai ales in meseria de medic, ce ne impiedica uneori sa o facem? De multe ori poate fi lipsa de timp, stresul, oboseala (dupa o garda de exemplu), asteptari nerealiste din partea pacientilor, agresivitatea si lipsa de rabdare a unor pacienti, probleme personale sau frustrari de care nu ne putem detasa, alti factori externi – telefoane care suna, usa care se dechide in mod repetat.

Chiar daca diagnosticul si tratamentul dat de medic sunt foarte corecte, daca pacientul nu intelege boala sa, ce trebuie sa faca, daca nu se simte inteles si nu este incurajat, beneficiul consultatiei nu este maxim si pacientul nu va fi multumit. Eu ma bucur foarte mult cand unii pacienti imi spun la sfarsitul consultatiei ca déjà se simt mai bine dupa ce am discutat, pentru ca uneori ingrijorarea si suferinta psihica sunt mai greu de suportat decat suferinta fizica si poate vom discuta intr-un articol ulterior si despre legatura dintre inima si creier.

Beneficiile unei bune comunicari cu pacientul sunt de ambele parti, asigurand o complianta mai buna la tratament, un confort psihic sporit din partea pacientului, loializarea pacientilor si controlul mai bun al bolilor cronice. Asadar, trebuie sa facem cu totii un efort pentru a comunica mai bine, pentru a creste calitatea si eficienta actului medical.

Comments are closed.